Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

Wet DBA

Wat is het verschil tussen de VAR en de Wet DBA?

Je kunt vanaf 1 mei 2016 geen verklaring meer aanvragen bij de Belastingdienst om vooraf te weten hoe de Belastingdienst de werkzaamheden zoals vermeld in je VAR-verklaring, beoordeelt.

Om toch vooraf duidelijkheid te hebben over hoe de Belastingdienst je werkzaamheden voor een bepaalde opdrachtgever beoordeelt, kun je werken op basis van een modelovereenkomst. Dit zijn overeenkomsten die door de Belastingdienst zijn goedgekeurd en de Belastingdienst verklaart dat wanneer op grond daarvan wordt gewerkt, zij de betreffende arbeidsrelatie niet aanmerken als een dienstbetrekking waarvoor loonheffingen moeten worden ingehouden en afgedragen.

Werken op basis van een modelovereenkomst heeft geen vrijwarende werking voor jou of je opdrachtgever. Wanneer de Belastingdienst constateert dat je feitelijk niet conform de modelovereenkomst werkt of hebt gewerkt, kan dit tot gevolg hebben dat er alsnog een dienstverband wordt aangenomen en je opdrachtgever loonheffingen dient af te dragen.

Hoe zit het met de modelovereenkomst DPA?

De modelovereenkomst is niet verplicht, je mag dus gewoon op basis van een eigen schriftelijke of mondelinge overeenkomst werken. De Belastingdienst heeft inmiddels meerdere modelovereenkomsten beschikbaar gesteld. Je kunt deze bestuderen en bepalen of er een modelovereenkomst is die bij jouw werkzaamheden en situatie past. Indien geen van de beschikbar modellen voldoen, kun je een eigen modelovereenkomst (laten) opstellen en ter toetsing aan de Belastingdienst voorleggen.

Waar moet ik op letten bij het gebruik van een modelovereenkomst?

Een modelovereenkomst is grotendeels hetzelfde als ieder andere overeenkomst van opdracht. De modelovereenkomst regelt primair de rechten en plichten van opdrachtnemer en opdrachtgever. Daar komt voor de modelovereenkomst nog bij, dat deze vanwege de zogenaamde kernbepalingen volgens de fiscus iets zegt over de vraag of voor de werkzaamheden die in die overeenkomst worden geregeld loonheffingen moeten worden ingehouden en afgedragen.

Van belang is dus om goed te weten wat je afspreekt en om je daar, zeker voor wat betreft de kernbepalingen, aan te houden. De praktijk mag dus niet afwijken van wat er in de overeenkomst staat.

Is een modelovereenkomst verplicht?

Het gebruik van een modelovereenkomst is niet verplicht. Je gebruikt de modelovereenkomst op het moment dat je er niet helemaal zeker van bent of je opdracht wel of niet in loondienst wordt uitgevoerd. Als jij en je opdrachtgever werken volgens de bepalingen in de modelovereenkomst hoeft de opdrachtgever geen loonheffingen in te houden en af te dragen. Er is geen gevaar voor boetes of naheffingen.

Inloggen en ledenportaal

Mijn partner en ik willen op hetzelfde e-mailadres allebei ons eigen account. Kan dat?

Nee, dat kan helaas niet. Per e-mailadres kun je maar 1 account koppelen. Per uniek lidnummer moet er dus ook een uniek e-mailadres zijn.

Ik krijg een melding dat er geen gebruiker bekend is op het opgegeven e-mailadres. Wat nu?

Krijg je de melding 'Geen gebruiker bekend met dat e-mailadres'? Dan betekent dat dat je op het e-mailadres dat je net hebt opgegeven geen account hebt. Als je al een account had is dit aan een ander e-mailadres gekoppeld. Je kunt proberen met het andere e-mailadres alsnog in te loggen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Klik dan rechtsbovenin op Inloggen en dan op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt dan in je e-mail een unieke link waarmee je je wachtwoord kunt veranderen. Deze link is 5 uur geldig.

Ik krijg de melding dat er wat mis ging.

Dit betekent dat er iets niet goed gegaan in het koppelen van jouw gegevens aan jouw account. Je kunt het beste contact opnemen met onze Ledenadministratie. Zij helpen je verder.

Kan ik een account aanmaken als ik geen e-mailadres heb?

Nee, dat kan helaas niet.

Ik ontvang geen e-mail met de verificatiecode, waarom niet?

Heb je het juiste e-mailadres ingevuld? Kijk dan in de inbox van dat e-mailadres. De afzender van de mail met de vefiricatiecode is ‘FNV Horecabond'. Staat er geen mail van deze afzender in je inbox? Kijk dan ook in je spambox. Heb je hier ook geen e-mail ontvangen? Klik dan op ‘Nieuwe code verzenden’, zodat er een nieuw mailtje wordt gestuurd naar dat e-mailadres.

Waarom kan mijn account niet geregistreerd worden als al mijn gegevens goed zijn ingevuld?

Het kan zijn dat de ingevulde gegevens niet overeenkomen met de gegevens die wij van jou in ons systeem hebben. Misschien ben je bijvoorbeeld verhuisd en hebben wij jouw nieuwe adres nog niet in ons systeem staan. Kun je bedenken welke gegevens je eventueel nog niet in ons systeem hebt laten aanpassen? Vul dan je oude gegevens in bij registratie. Na inloggen kun je je oude gegevens meteen wijzigen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de Ledenadministratie.

Ik ontvang geen e-mail nadat ik 'Wachtwoord vergeten' heb aangeklikt en mijn e-mailadres heb ingevuld.

De afzender van de e-mail waarmee je je wachtwoord kunt wijzigen is ‘FNV Horecabond’. Staat er geen e-mail van deze afzender in je inbox? Kijk dan ook in je spambox. Heb je hier ook geen e-mail ontvangen? Check voor de zekerheid of je geen typefouten hebt gemaakt in je e-mailadres.

Ik krijg een melding dat mijn wachtwoorden niet overeen komen. Wat is er mis?

Je moet twee keer je nieuwe wachtwoord invullen, maar er zit verschil tussen deze twee wachtwoorden. Vul beide wachtwoorden opnieuw in en let op dat je geen typefouten maakt.

Ik word automatisch uitgelogd. Hoe kan dat?

Als je langer dan twee uur niet actief bent geweest op de pagina's binnen je account, word je voor de veiligheid uitgelogd.

Waar vind ik mijn persoonlijke accountpagina?

Klik rechtsboven op de website op Inloggen. Hierna kun je of direct inloggen of eerst een account aanmaken na registeren.

Ik krijg de melding dat ik geen lid meer ben. Hoe kan dat?

Heb je je lidmaatschap opgezegd, dan kun je tot de einddatum van je lidmaatschap inloggen op jouw account. Ben je nog wel lid en krijg je toch deze melding dan ben je misschien in het verleden lid geweest onder een ander lidnummer. Jouw oude lidnummer is dan nog aan jouw account gekoppeld. Neem contact op met de Ledenadministratie zodat zij je verder kunnen helpen.

Waarom moet ik mijn lidnummer en postcode invullen om mijn account te registeren?

Op deze manier koppelen we jouw account – e-mailadres en wachtwoord – aan de gegevens die wij al van jou in ons systeem hebben. Zo kun jij op elk moment je gegevens bekijken en eventueel aanpassen. Vanwege veiligheid baseren we de koppeling op meerdere gegevens.

Ik krijg de melding dat mijn verificatiecode niet juist is.

Het kan soms enkele minuten duren voordat je jouw verificatiecode per e-mail ontvangt. Heb je in de tussentijd een nieuwe code aangevraagd? Zorg dan dat je de laatste aangevraagde verificatiecode gebruikt. De eerdere verstuurde codes zijn niet meer geldig.

Inloggen Mijn FNV Zzp-hospitality

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.