4 Tips voor als je klant niet betaalt

25-08-2021

Eén van de zaken, waar je als zelfstandig ondernemer mee te maken krijgt, is een contract. Want succesvol ondernemen kan alleen als je de zaken goed regelt, ook juridisch. Een goed opgesteld contact beschermt je bedrijfsbelang, vooral in het geval van een meningsverschil met een klant of leverancier. In dit blog gaan we dieper in op waar je juridisch gezien rekening mee moet houden bij contracten en wat je kunt doen als je klant niet betaalt.

Wat staat er in een contract?

Het belangrijkste in het contract is de beschrijving van het product of dienst, dat je aanbiedt, de prijs en de aanvaarding door de klant. Verder staan er vaak afspraken in over: 

Algemene voorwaarden. Nodig of overbodig?

Je bent als zzp’er niet verplicht om algemene voorwaarden (AV) op te stellen. Toch is het beter om je AV als één van de eerste dingen te regelen wanneer je gaat starten.

Waarom?

Zonder algemene voorwaarden op papier ben je kwetsbaar voor diverse aansprakelijkheden. Een conflict kan je veel geld kosten, terwijl je dit gemakkelijk had kunnen voorkomen met goede algemene voorwaarden. Door afspraken tussen jou en de klant schriftelijk vast te leggen in algemene voorwaarden, bescherm je je rechtspositie.

Wat als je klant niet betaalt?

Wist je dat 85% van de zelfstandig ondernemers te maken krijgt met wanbetalers, oftewel opdrachtgevers die hun facturen te laat of zelfs helemaal niet betalen? Daarmee is wanbetaling het grootste schrikbeeld van de zzp’er. In totaal staat er voor zo’n 720 miljoen euro aan rekeningen open bij hen. Mocht dit je eens overkomen, gebruik dan de volgende tips om achter je geld aan te gaan:

  1.      Controleer de betalingstermijn

De betalingstermijn is standaard 30 dagen. Dat geldt zowel voor particulieren als bedrijven onderling (B2B). Een kortere termijn afspreken mag natuurlijk ook. Dat doe je dan via een contract of je algemene voorwaarden.

  1.      Bel je klant op

Heb je binnen 30 dagen, of binnen de afgesproken termijn je factuur nog niet betaald gekregen, bel dan je klant op, of stuur een vriendelijk mailtje. Het kan natuurlijk zijn dat je factuur per ongeluk kwijt is geraakt.

  1.      Stuur een aanmaning

Blijft de betaling dan nog steeds uit, stuur dan een aanmaning waarin je een datum aangeeft wanneer het geld overgemaakt moet zijn. Als je zeker wilt weten dat je aanmaning aankomt, kun je hem beter aangetekend versturen en vragen om een ontvangstbevestiging. Zo ben je juridisch gedekt wanneer je klant ontkent dat hij de brief heeft ontvangen.

  1.      Incasso

Mocht de betaling van je klant, ondanks dat je alle stappen hebt doorlopen, uitblijven, meld je dan direct bij ZZP Hospitalty via onze contactpagina.

Inloggen Mijn FNV Zzp-hospitality

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.