Gastblog: Patrick Treichl - De Gastvrijheidscoach: Kennis is goud!

12-01-2021

De hospitality krijgt enorme klappen krijgt te verwerken. Naast de financiële uitdagingen hebben de lockdowns en beperkingen op korte- en lange termijn diverse bijwerkingen. In deze blog wil ik je meenemen in mijn visie hierover en wat voor (belangrijke) rol de zzp hospitality professional zal spelen in de wederopstanding van deze prachtige branche. Mijn naam is Patrick Treichl, directeur en coach bij de Gastvrijheidscoach. 

Kennis is goud
In eerdere uitingen heb ik wel eens geroepen, kennis is het nieuwe goud. In de periode waar we nu voor staan is dat ook écht zo. Ja, er zullen bedrijven failliet gaan. Ja, er zullen vakkrachten de branche verlaten. Een zzp’er brengt kennis en vaardigheden mee en dát is geld waard! Bedrijven hebben soms wel 50% van de medewerkers moeten laten gaan en zullen straks enorme moeite hebben om überhaupt genoeg medewerkers te werven. Laat staan dat ze voldoende medewerkers met kennis in huis kunnen halen. Daar zie ik een enorm belangrijke rol én kansen voor de zzp hospitality professional. Probeer voor jezelf te bepalen waar jouw superkrachten zitten en waarmee je andere medewerkers van je opdrachtgever kunt inspireren. En zo bij kunt dragen aan het verhogen van het kennisniveau binnen de organisatie.

Als zzp’er ben je eigen baas
Dat klinkt heel interessant, maar ik merk dat veel zzp’ers er niet bij stil staan wat daar allemaal bij komt kijken. Je kiest ervoor om zelfstandig ondernemer te worden en niet de veilige weg te kiezen door in loondienst te gaan. In het begin lijkt een uurtarief van € 20 a € 30 euro erg verleidelijk, maar als je kijkt wat er allemaal af gaat blijft er vaak een bedrag over waar je van schrikt. Als je voor jezelf alles goed geregeld wilt hebben en nog een beetje oké inkomen wilt overhouden, zul je echt richting de € 45 a € 55 euro per uur moeten. Maar dat vinden veel zzp’ers weer moeilijk om te vragen.

"Vergeet niet: je verkoopt als ondernemer je diensten en service. En die hebben een waarde. Als jij goed jouw toegevoegde waarde kunt onderbouwen, kun je daar een tarief voor vragen die representatief is voor de waarde die jij meebrengt."


Tips voor een goede onderhandeling

Mijn visie is dus redelijk positief voor de zzp’er in de hospitality. Je zult het alleen wel écht zelf moeten doen. Niemand gaat het voor je doen als ondernemer. Zorg daarom bijvoorbeeld altijd dat je in de ideale situatie niet afhankelijk bent van één opdrachtgever maar van meerdere.

Verder wens ik je veel kracht en (zakelijk) succes om jezelf goed in de markt te positioneren en gezondheid.

| Over de Gastvrijheidscoach |:

Met ons bedrijf komen we bij heel veel hospitality organisaties, van hotelketens tot eetcafé en alles daartussen. We coachen ondernemers en managers en trainen teams. We zien en horen dus veel uit het veld. We zien daar veel kansen voor zzp hospitality professionals om van toegevoegde waarde te zijn. Als Gastvrijheidscoach maken we vaak gebruik van een vast netwerk zzp’ers om on the job teams te begeleiden bij de nieuwe input vanuit onze sessies. 

Met mijn bedrijf zijn we ook steeds meer actief in de zorgsector. Hier is ook een enorme behoefte aan mensen met kennis in de facilitaire afdelingen. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat mijn bedrijf overeind bleef toen de horeca dicht ging in maart 2020. Verspreid je risico’s en kansen.

0 Reactie(s)

Geef een reactie

Inloggen Mijn FNV Zzp-hospitality

Wachtwoord vergeten?
Nu registreren.